Då barnen diskuterar vad vi kan göra av skräpet har barnen även tankar om att det kan bli något nytt av skräpet. Några av barnen har varit till en returstation och sorterat skräp innan, men devet inte varför eller vad som händer med skräpet sen. Barnen vill gärna besöka en bemannad återvinningsstation för att ställa frågor om skräphantering och kanske få lämna skräpet från skogen där. Ett barn vill ta med sig en trasig leksak med batteri i som hans pappa inte vet var han ska slänga. Då är det fler barn som vill ta med skräp hemifrån och vi uppmuntrar barnen att ta med sådant skräp de undrar över. Vissa av barnens leksaker kanske inte måste slängas. Några kanske går att återanvända genom att skänka bort till någon annan, andra leksaker kan man plocka isär för att använda till att tillverka något annat. Här tar vi upp begreppet cirkulär ekonomi med barnen vilket handlar om "att återanvända och återvinna produkter i cykliska förlopp". Axelsson, S. (2014). Dina värderingar förändras fortare än du tror. Vår tid är nu-tio hoppfulla perspektiv på klimatkrisen. Falun, Ordfront Pocket.
Vår
läroplan säger att vi "ska ge barn möjlighet att förstå hur egen
handling kan påverka miljön". Skolverket (2010). Läroplan för förskolan
Lpfö 98. Stockholm, Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar