Jag
hade aldrig hört talas om Storyline
men jag lärde mig för att omfamna den som en bra metod där barnen har makt i
sitt eget lärande utifrån egna intressen och förutsättningar. Jag har lärt mig
att Storyline erbjuder många möjligheter och fördelar när det gäller barnens,
pedagogers och även vårdhavarnas lärande. Storyline kan göras med alla möjliga
teman (Storyline.se).
Tema på vår Storyline var att värna om vår natur och att
få barnen att förstå deras roll i olika naturkretslopp i nutid och i framtiden.
Fokus i vår Storyline är nedskräpning i naturen, sortering, återvinning och
återanvändning. Enligt
Läroplanen för förskolan 98/2016 ska förskolan sträva efter att varje barn
utvecklar sitt intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur
människor, natur och samhället påverkar varandra. Björklund (2014) påpekar att
det är förskolan som är med och sätter igång ett tänkande kring vårt
förhållande till miljön och vad vi kan göra för att skapa ett hållbart samhälle.
För att sätta igång tänkande, skapa intresse och nyfikenhet fick barnen i
början av projektet ett brev från djuren i skogen där de ber om hjälp med ett
dilemma de hade i skogen med människors nedskräpning.
Enligt Björklund(2014) är
vuxna barnens förebild. En fördel med Storyline
som jag har lärt mig är att den ger barnen möjligheten att lära sig och öva olika
aspekter av demokrati. Under
projektet fick barnen nyckelfrågor. Enligt Storyline.nu (2017) är det
nyckelfrågorna som visar att läraren är genuint intresserad av att få ta del av
de kunskaper, idéer och tankar som barnen redan har. Barnen bestämmer utifrån sitt eget
intresse och förutsättningar att vara delaktig och vad dem ville ha inflytande
med. Enligt Engdahl,
Karlsson, Hellman et.al (2012) delaktighet och
inflytande är aspekter som kan utveckla och fördjupa barns förståelse av vad
demokrati kan vara; att vara med i beslutsprocesser, påverka och förhandla med
andra barn och vuxna, bli respekterad och respektera olika uppfattningar.
Jag anser att med hjälp av barnens karaktärer som de själva
har skapat och genom aktiviteterna vi har haft, kan vi hjälpa barnen att lära
sig om ett mindre antropocentrisk pedagogik, att människor är inte centrum av
universum (Björklund, 2014). Jag anser att barnens karaktärer och aktiviteter
kan hjälpa barnen utveckla omsorg och empati för sin närmiljö samt förankra
normer, värden och ansvar för allt levande (Björklund, 2014). Ärlemalm-Hagser (2012) betonar att barnen är
framtidens vuxna och därför viktiga aktörer i nutid och i framtiden i
förhållandet till lokalt och globalt arbete för en hållbar värld. I enlighet
Storyline.se (2017) lever barnen sig in i de olika karaktärerna som de själva
skapar och arbetar utifrån sina karaktärer med informationssökande,
hypotesbyggande, skapande och kunskapsbyggande. I skapandet av mallen och karaktären
försökte barnen att använda sig av så mycket naturmaterial de kunde.
Naturmaterial pratade vi om att lämna tillbaka ute i naturen. Men det blev
svårt att göra eftersom att materialet hade lim eller färg på, material som
inte tillhör ute i naturen. Där fick barnen reflektera och hitta en lösning. Storyline ger enligt mig barnen möjligheten till entreprenöriellt
lärande, där det stärker
barnens kreativa förmåga, ger dem tillit till sin innovationskraft och
idérikedom, och därför ökar barnens självkänsla. (Björklund, 2014).
Detta var min första
blogg och jag har lärt mig att det är ett förmånligt dokument-verktyg. Med bloggen
kan barnen dokumentera genom bilder och på det sättet kan vi få inblick i deras
värld. Vi kan använda den dokumentationen för att gå tillbaka och skapa samtal
(Björklund, 2014). Jag anser att bloggen är ett bra dokumentations-verktyg som
gör det möjligt för pedagoger, barnen och vårdhavare att följa barnens
lärprocess. Jag anser att genom bloggen kan vårdhavare få idéer och att även
följa och jobba med teman hemma. Vårdhavaren kan även vara delaktig genom att ge
oss saker som vi kan använda som material.
Referenser:
Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan.
(1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Engdahl, Ingrid, Karlsson,
Bibi, Hellman, Anette & Ärlemalm-Hagser, Eva (2012). Lärande för hållbar utveckling-är det något för förskolan, eller?
Rapport om OMEP:s project Lärande för hållbar utveckling I praktiken. (Elektronisk). Tillgänglig: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf
Skolverket
2016 , Lpfö 98/2016. Läroplan för förskolan Lpfö 98. Reviderad 2016.
Stockholm: Skolverket.
Ärlemalm-Hagser, E. (2012). Lärande för hållbar utveckling i förskolan Kunskapsinnehåll,
delaktighet och aktörskap kommunicerat i text. (Elektronisk). Tillgänglig: https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/417
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar