Vi var alla i gruppen överens om
att ha ett tema på vår Storyline som handlade om att värna om vår natur och att
få barnen att förstå deras roll i naturens olika kretslopp. Ämnen vi ville ha
med var nedskräpning i naturen, källsortering och vad de olika soporna kan
användas till. Ärlemalm-Hagsér (2012) tar upp aktuell forskning som visar att
de flesta 4-6 åringar vet hur och vikten av att man källsorterar. Hon
fortsätter med att påpeka att bara för att barnen vistas i naturen är det inte
garanterat att de utvecklar en förståelse och respekt för den.
Följande punkter ur Läroplanen
för förskolan ( Skolverket, 2016) kan bearbetas via en Storyline :
- Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid. (s.7)
- Förskolan ska lägga grunden till att barnen på sikt kan tillägna sig de kunskaper som utgör den gemensamma referensram som alla i samhället behöver.(s.6)
- Barns behov av att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor med andra ska stödjas.
Många förskolor går ut i naturen för att bl.a. följa årstidsväxlingar och lära mer om naturens arter. Sveriges unika allemansrätt gör att vi känner ett gemensamt ansvar för naturen och dess välmående och att ta hand om naturen ingår i det svenska kulturarvet. Vi ville i vår Storyline koppla ihop besöken i naturen med att samla material att ta med till förskolan för att kunna bygga vår historia. Min tanke var att använda material från naturen för att sedan kunna återlämna materialet efter avslutad Storyline. Detta visade sig vara svårt då flera ville använda smältlim för att foga ihop de olika delarna av sin karaktär. När vi diskuterade mitt dilemma i gruppen fick jag förslag på att istället använda äggbaserad färg t.ex. Jag tänker även på nedbrytningsbart snöre, filmjölksfärg, eller om det är ok för barnen, att vi tar isär karaktärerna och källsorterar dem för återbruk eller återförande i naturen efter avslutat Storylineprojekt. Här fick vi träna på hur demokratiska processer går till, vi lyfte fram och diskuterade olika etiska dilemman och därigenom lärde oss att reflektera, tog del av och lät oss påverkas av andras åsikter vilket är något Läroplanen för förskolan tar upp som ett av förskollärarens fokusområde (Skolverket, 2016).
Odlingen av krasse blev inte helt
lyckat, det började gro med sedan hände inget mer. Kanske hade det blivit ett
annat resultat om vi odlat i jord.
Jag har aldrig använt mig av
eller följt någon blogg tidigare men det känns som ett mycket bra sätt för att
kommunicera vår verksamhet till vårdnadshavare och för att synliggöra barnens
lärande för både barn, pedagoger och vårdnadshavare. De som följer bloggen kan
bidra med både material och kunnande, vilket uppfyller Läroplanens (Skolverket,
2016) mål om att öka samarbetet mellan förskola och vårdnadshavare.
Vår Storyline avslutades med ett besök på en återvinningsstation, där barnen gavs möjlighet till att ta med en egen sak som de inte visste hur de skulle källsortera. Enligt Storyline.se är det bra att avsluta projektet med en höjdpunkt som signalerar till barnen att arbetet är över och att vi nu ska gå vidare med något annat. På hemsidan kan man också läsa att en Storyline inte bör pågå så länge att några tappar intresset och Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2016) menar ju att vi som pedagoger ska utgå från barnens intressen och det ingår i arbetet som förskollärare att fånga och spinna vidare på barnens intressen. I min framtida yrkesroll som förskollärare kommer jag absolut att använda mig både av storline och en blogg.
Referenslista:
Vår Storyline avslutades med ett besök på en återvinningsstation, där barnen gavs möjlighet till att ta med en egen sak som de inte visste hur de skulle källsortera. Enligt Storyline.se är det bra att avsluta projektet med en höjdpunkt som signalerar till barnen att arbetet är över och att vi nu ska gå vidare med något annat. På hemsidan kan man också läsa att en Storyline inte bör pågå så länge att några tappar intresset och Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2016) menar ju att vi som pedagoger ska utgå från barnens intressen och det ingår i arbetet som förskollärare att fånga och spinna vidare på barnens intressen. I min framtida yrkesroll som förskollärare kommer jag absolut att använda mig både av storline och en blogg.
Referenslista:
Behrenfeldt,
L., Brömster, E., Eadie,G.,
Fredman, A., Grantz, H. (2015) Att lära in ute för hållbar
utveckling. 1. uppl. Vimmerby: Outdoorteaching
Engdahl, I., Karlsson, B.,
Hellman, A., och Ärlemalm-Hagsér, E., Lärande
för hållbar utveckling – är det någonting för förskolan, eller? Rapport om
OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken. Stockholm: 2012¸ USAB,
ISBN: 978-91-633-8207-9
Skolverket 2016 , Lpfö 98/2016. Läroplan för förskolan Lpfö
98. Reviderad 2016. Stockholm: Skolverket.
Storyline Hämtad 2017-01-11 från http://storyline.se/
Ärlemalm-Hagsér, E., Lärande för
hållbar utveckling i förskolan Kunskapsinnehåll, delaktighet och aktörskap i
kommunicerad text. Nordisk barnehaveforskning
2012, vol. 5, nr. 14, sid. 1-17
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar