onsdag 4 januari 2017

Projektets avslut.



Genom storylineprojektet hoppas vi att barnen får en förståelse för djurens och naturens välbefinnande och hur vi människor påverkar det. Vi vill förmedla en mindre antropocentrisk pedagogik genom att låta barnen uppleva att människan inte är i alltings centrum (Björklund 2014). Barnens förståelse för detta visar sig genom deras engagemang i att göra det bättre för djuren i skogen och deras vilja att slänga skräpet på ett hållbart sätt. Det är viktigt att skaffa kunskap om materiens kretslopp och hur det påverkar framtiden. Genom att få en förståelse för vad som händer i naturen kan skapa nyfikenhet och delaktighet i naturens kretslopp. Sellgren, Germund (red.) (2009). Förskolan för en hållbar utveckling: handledning. Solna. Världsnaturfonden WWF. Ett exempel på det är i vårt projekt att potatis och clementinskal blir till jord som vi sedan kan plantera frön eller växter i.

Storylineprojektet leder till fler möjliga vägar att jobba vidare med hållbar utveckling, såsom naturens olika kretslopp i skogen och från jord till bord då djuren vill börja odla själva.

Tillsammans kan vi förändra världen som skräpsuperhjältar:

https://www.youtube.com/watch?v=2z4WvIxT4w8



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar