Kreativitet och fantasi har varit ledorden under arbetet med storyline.
Genom att få lära sig och uttrycka sin kunskap med hjälp av flera olika
tekniker och sinnen, så har jag som blivande pedagog fått kunskap kring ett
nytt sätt att arbeta. Barnen får här chans att lära sig på olika sätt och
eftersom det inte är fastställda sätt för lärande så kan barnen själva forma
sina metoder för lärande. Detta gör att barn får använda sin fantasi och
kreativitet för att utveckla sina kunskaper.
Storyline utgår från att individen får skapa sin egen kunskap. Detta fungerar
bäst när eleverna får arbetsuppgifter som de måste diskutera, fundera och
samarbeta med varandra för att lösa (Storyline.se). Storyline för samman
barnen på ett naturligt sätt, genom att de får problem som kräver att de
samarbetar för att nå lösningar på de situationer som uppkommer. läroplanen
lyfter hur “Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel,
utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera.
Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och
sammanhängande” (Skolverket, 2016 s.6). När alla aktiviteter i storylineprojektet
hänger samman så får barnen chans att komma in i aktiviteten lättare, detta
eftersom alla aktiviteter rör sig mot samma mål. Aktiviteterna kan då varieras
och utformas på olika sätt utan att barnen tappar förståelsen för varför vi gör
det och vad målet med aktiviteterna är. En av grunderna för storyline är
variation. “Man lägger stor vikt vid elevernas
engagemang och vid att variera de aktiviteter man låter eleverna göra så mycket
som möjligt” (Storyline.se). När aktiviteterna varieras så blir inte projektet
lidande utav vart barnen befinner sig för att föra projektet framåt. Det går
att vara inomhus så väl som utomhus, aktiviteterna kan som varieras och ändra
ordning utan att målet förändras. “Verksamheten ska ge utrymme för
barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus
som utomhus” (Skolverket, 2016 s.7). Vår storyline handlade om nedskräpning i
naturen, med hjälp av arbetssättet storyline så har projektet inte enbart
handlat om att vara ute och plockat skräp och hålla rent i naturen. Genom
diskussion och samarbete får barnen möjlighet att skapa en förståelse för hur
människors val påverkar miljön. “Genom att inte bara studera naturen och inte
bara vara i naturen, utan istället gå vidare och lägga till ett lärande kring
relationen som finns mellan människa och miljö, arbetar vi för hållbar
utveckling” (Björklund, 2014 s.27). Jag kommer i alla fall ha med det här
arbetssätt i min ryggsäck när jag kommer ut och börjar jobba. Det känns som det
är roligt och lärorikt för både pedagoger och barn.
Referenser
Skolverket
(2016). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket.
Björklund, S (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. 1. uppl.
Lund: Studentlitteratur.
Storyline.se (u.å). Teori hämtad 2017-01-11,
http://storyline.se/om-storyline/teori/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar