onsdag 11 januari 2017

Sandras reflektioner


Storyline upplever jag är ett roligt och kreativt sätt att arbeta. Jag har fått lära mig ett nytt sätt att arbeta på, eftersom jag inte har arbetat med eller hört talas om storyline tidigare. Det var inte helt lätt i början vad storyline gick ut på, men tillsammans med min grupp fick jag en förståelse för vad det var. Genom att lära mig om storyline och hur man arbetar med det tillsammans med barnen har jag lärt mig hur man kan utgå ifrån barnen tidigare erfarenheter för att lära mer om något. Enligt Storyline.se ska arbetet med storyline utgår från barnens tidigare erfarenheter och att man ska ta tillvara på det som barnet redan vet och kan. Genom att barnen själva får skapa en miljö och karaktärer, och att praktiskt få arbeta med kunskapsområdet upplever jag kan tydliggöra och göra lärandet mer konkret, att barnen får skapa en berättelse med riktiga karaktärer och miljöer de byggt. Storyline.se skriver att barnen blir mer engagerade när de får bygga egna karaktärer och miljöer, efter som det då blir deras berättelse och karaktärer.

Storyline är ett bra sätt att arbeta demokratiskt på eftersom barnen tillsammans har inflytande och är delaktiga i berättelsens utformning. Björklund (2014) menar att det är en viktig del för hållbar utveckling att få uttrycka sin åsikt, att man blir lyssnad på och tagen på allvar, alla idéer är värda lika mycket, lyssna på varandra och diskutera fram lösningar. Det är det jag upplever storyline handlar om.

Att arbeta med storyline upplever jag inte bara ger känslan av att vara delaktig och ha inflytande, utan att de har det på riktigt. Att även om man som pedagog formar aktiviteter och nyckelfrågor som ska föra arbetet framåt, så är det ändå barnen som styr berättelsen med deras förkunskaper, tankar och idéer. Björklund (2014) skriver att ett arbete med hållbar utvecklig handlar om att ta barnens tankar och idéer på allvar och att de ska få möjlighet att utforska deras potentialer. Enligt skolverket (2016) letar och får barn kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande, skapande, iaktta, samtala och reflektera. Jag upplever att barnen får med sig detta genom att arbeta och skapa en berättelse med storyline.

Att skapa en blogg var också något som var helt nytt för mig, eftersom jag inte skapat en blogg någon gång. Jag lärde mig att en blogg är ett bra hjälpmedel för att synliggöra en arbetsprocess kring storyline, men också för att få in IKT i förskolan.

Något jag upplevde var lite svårt i vårt arbete med storyline var att utforma bra nyckelfrågor som inte var ledande. Björklund (2014) menar att frågorna som ställs inte ska vara begränsande, utan ska försöka öppna upp och vidga. Under arbetets gång blev det lättare att formulera öppna frågor som inte krävde ett ”rätt” svar. Storyline.se beskriver nyckelfrågor som öppet formulerade frågor. Det är också de som för berättelsen framåt och visar att pedagogen verkligen är intresserade av barnens tankar, idéer och kunskaper. Nyckelfrågor är något jag i mitt kommande yrke kommer använda mig av, inte bara under storyline, utan även i andra sammanhang eftersom jag upplever att de får fram barnets perspektiv och hur barnet tänker kring olika saker.

I framtiden kan jag tänka mig att arbeta med storyline eftersom det får med så många viktiga delar, som demokrati, samarbete, delaktighet, inflytande, barnens egna idéer och reflektioner och att barnen får nya kunskaper utifrån sina tidigare erfarenheter.


Referenslista:

Björklund, S (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur.

Skolverket. (2016). Läroplan för förskolan, Lpfö98. Tillgänglig: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Storyline. Hämtad 11-01-17 http://storyline.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar